Με τα παραδοσιακά κουλουράκια της Σίφνου και ένα ανοιγμένο σύκο. Στην άγλυκη, τυρένια μελόπιτα, ως συνοδευτικό της κυριακάτικης ρεβυθάδας και βέβαια στην τοπική εκδοχή της χωριάτικης με μπόλικα καππαρόφυλλα. Από αυτό του πρωινού, εκείνο του μεσημεριανού μεζέ μέχρι εκείνο του γλεντιού, δεν υπάρχει τραπέζι στη Σίφνο που να μην έχει θέση η μυζήθρα, το μαλακό τυρί με τη χαρακτηριστική υπόξινη γεύση.
Όλα αυτά μέχρι φέτος.Με εντολή της Κτηνιατρικής Υπηρεσίας Σύρου, απαγορεύτηκε η διάθεση όλων των τυριών που δεν παράγονται από πιστοποιημένα τυροκομεία για λόγους προστασίας του καταναλωτή.
Ως γνωστόν, η μυζήθρα, όπως και δεκάδες άλλα παραδοσιακά τυριά των Κυκλάδων, παράγονται κατά κύριο λόγο από μικρούς παραγωγούς σε δικά τους «αυτοσχέδια» τυροκομεία, με τον παραδοσιακό τρόπο, δηλαδή χωρίς παστερίωση. Η χρήση απαστερίωτου γάλακτος τα κάνει μεν ασύγκριτα πιο νόστιμα (επειδή παραμένουν εν ζωή όλοι οι μικροοργανισμοί που αναλαμβάνουν την ωρίμανση του τυριού μετά το πήξιμο), επιτρέπει όμως τη μετάδοση ζωοανθρωπονόσων όπως η βρουκέλλωση (μελιταίος πυρετός).
Την ενεργοποίηση της απαγόρευσης διάθεσης μη πιστοποιημένων γαλακτοκομικών προϊόντων (ισχύει εδώ και χρόνια, αλλά βρισκόταν εν υπνώσει) πυροδότησε κρούσμα μελιταίου πυρετού στη Μήλο. Η Κτηνιατρική Υπηρεσία προχώρησε σε εκτεταμένους αιματολογικούς ελέγχους στους κτηνοτρόφους των νησιών, χωρίς -σύμφωνα με πληροφορίες- να έχει μέχρι στιγμής ανιχνευθεί θετικό δείγμα.
Σε κάθε περίπτωση, η μυζήθρα Σίφνου έχει σταματήσει να σερβίρεται στα εστιατόρια και τις ταβέρνες του νησιού και δεν διατίθεται στα καταστήματα παραδοσιακών τυριών. Ή τουλάχιστον ανοιχτά.
Ανάλογες εξελίξεις είχαμε και στη Νάξο, όπου μάλιστα κατατέθηκαν και μηνύσεις εναντίον επαγγελματιών που διέθεταν τυριά από μη πιστοποιημένες μονάδες. Με έγγραφο που κοινοποιήθηκε σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, η Κτηνιατρική Υπηρεσία Νάξου υπενθύμισε ότι επιτρέπεται μόνο η διάθεση προϊόντων που φέρουν τις προβλεπόμενες ενδείξεις, χαρακτηρίζοντας «από μη ασφαλές έως επικίνδυνο» κάθε άλλο προϊόν. Και στη Νάξο, η συντριπτική πλειονότητα των 170 κτηνοτρόφων φτιάχνουν τυρί με τον παραδοσιακό τρόπο, το οποίο μέχρι πρότινος διέθεταν σε ειδική λαϊκή αγορά ή στα καταστήματα που πωλούν παραδοσιακά τυριά. Σήμερα διοχετεύουν το γάλα τους σε κάποιο από τα τρία πιστοποιημένα τυροκομεία που λειτουργούν στο νησί και παράγουν τυρί με παστερίωση. Τις μεγαλύτερες ποσότητες δέχεται το τυροκομείο της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Νάξου.
«Όλοι εδώ μεγαλώσαμε με τυριά που ήταν φτιαγμένα με τον παραδοσιακό τρόπο. Τώρα είμαστε πιο προσεκτικοί», λέει στην «Κ» ο διευθυντής της Ένωσης Δημήτρης Βερνίκος.
Στην απαγόρευση της πώλησης των παραδοσιακών τυριών των νησιών αντέδρασε ο ΣΥΡΙΖΑ Νάξου, τονίζοντας ότι η παραγωγή γαλακτοκομικών προϊόντων στη Νάξο είναι μέρος του νησιώτικου πολιτισμού. Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, η Κτηνιατρική Υπηρεσία θα μπορούσε να προχωρήσει σε ελέγχους του ζωικού κεφαλαίου, ώστε να αποκλειστεί το ενδεχόμενο μετάδοσης μελιταίου πυρετού μέσω του γάλακτος. «Κανείς δεν λέει ότι δεν πρέπει να υπάρχουν έλεγχοι, αλλά οι μύκητες που κάνουν ιδιαίτερα τα παραδοσιακά μας τυριά δεν αντέχουν στην παστερίωση», εξηγούν στην «Κ». «Είναι δυνατόν να σερβίρουμε μόνο γκούντα και ένταμ στη Νάξο;»
Σύμφωνα πάντως με τον κ. Θεόφιλο Μασούρα, επίκουρο καθηγητή Γαλακτοκομίας του Τμήματος Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, η απαγόρευση διάθεσης προϊόντων από απαστερίωτο γάλα «είναι το λιγότερο από τα δύο κακά». «Το απαστερίωτο γάλα δίνει μεν νοστιμότερα τυριά και με ιδιαίτερο χαρακτήρα, αλλά από την άλλη προέχει η ασφάλεια του καταναλωτή», λέει στην «Κ». «Δυστυχώς δεν υπάρχουν στη χώρα μας “καθαρές” περιοχές από τον μελιταίο πυρετό, μια νόσος που δεν εκδηλώνεται εύκολα στα ζώα και άρα μπορεί να περάσει απαρατήρητη. Έχουμε κρούσματα κτηνοτρόφων που δεν καταγράφονται (σ.σ. η βρουκέλλωση αποτελεί ένα από τα υποχρεωτικώς δηλούμενα νοσήματα στην Ελλάδα, τα στοιχεία συλλέγονται από το ΚΕΕΛΠΝΟ)».
Όπως σημειώνει, η μόνη λύση θα ήταν τα νησιά να γίνουν νησίδες απαλλαγμένες από μελιταίο πυρετό, με τον έλεγχο όλων των κοπαδιών και την εντατικοποίηση των ελέγχων κατά της ανεξέλεγκτης διακίνησης ζώων.
Της Λίνας Γιάνναρου
Πηγή: Καθημερινή
Διαβάστε ακόμη:Παρασκευή μυζήθρας
... και έτσι ξεκινάει σιγά-σιγά να εφαρμόζεται ο codex allimentarius... για "ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΊΑ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ" εεενα κρούσμααα (ποιος το είδε, ποιος θα μπει στη διαδικασία να το διασταυρώσει) που δεν επιβεβαιώνεται βέβαια, δεν βρέθηκαν άρρωστα ζώα ΑΛΛΑ οι αρχές (που τόοοσοοο πολύ νοιάζονται για μας) έδρασαν ακαριαία για "ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΊΑ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ"
ΑπάντησηΔιαγραφή"Προστασία καταναλωτή" και τρίχες κατσαρές. Το κλασικό πρόσχημα για να βγάλουν από τη μέση τους μικρούς παραγωγούς και τα τοπικά προϊόντα, για να μένει το έδαφος ελεύθερο στα μεγάλα αρπακτικά της αγοράς.
ΑπάντησηΔιαγραφήδεν θελουμε αλλη προστασια ΡΕ! την συχαθηκαμε φτανει πια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜυτζηθροπόλεμος
ΑπάντησηΔιαγραφήΤούτα ορέ είναι μεγαλεία. Πόλεμος θα γενή για τη μυτζήθρα, άμα θα τρατάρεται με μελιταίο ή χωρίς. Αυτό είναι το ζουμί!!! Τα άλλα τα τυριά και τα γάλατα τα θέμε χωρίς αρρώστεια. Τούτη δώ όμως που άμα δεν έχει και λίγο μελιταίο, χαλάει ούλη τη παράδοση και κατά πως λέει ο Αλέκος και οι εδικοί του θα τρώμε μόνο γκούντα και ένταμ, έδειξε πόσο καραμπινάτο είναι το πρόβλημα, αυτό δηλαδή που όλος ο ντουνιάς της ζήσης πολεμάει να μας χαλάσει.
Η γκίζα που τη λένε στη Χασιά και στα Σπάτα πα να πεί, θα σώσει την παράδοση και θα πάει κόντρα στους καρχαρίες που βαλθήκανε να καταπιούνε τους μικρούς. Και φάνηκε όλο το σκηνικό από τη Νάξο που οι τσοπαναραίοι αντί να φτιάχνουνε τυργιά στις χαμοκέλες, δίνουνε λέει τώρα το γάλα στο συνεταιρισμό τους δηλαδή στον εαυτό τους αλλά που ο συνεταιρισμός τους δηλαδή πάλι οι ίδιοι έχουνε εργοστάσιο με νόμους χωρίς μελιταίους και αρουραίους κι όχι βρώμικες χαμοκέλες, αυτές που κρατάνε όμως την παράδοση όπως λέει και η Αλεκοπαρέα.
Δηλαδή ρε καλόπαιδα αυτή η παράδοση πάει χέρι-χέρι με τη βρώμα και τις αρρώστειες;;; Εσείς ορέ όλοι οι σοφοί που ανεμίζετε το μπαϊράκι κι ετοιμάζετε ρεσάλτο, έχετε γνώση ορέ τι θα πεί μελιταίος και ότι αυτό το πράμα σκοτώνει κι ανθρώπους; Έχετε γνώση ορέ ότι όσες βατσίνες και να κάνουνε στα ζα που είναι σήμερα μέσα, αύριο θα έχουνε μπεί άλλα τόσα ή και περισσότερα από το Βοριά με τα πόδια ή φορτηγά και από την Ανατολή με τα καϊκια και τις μαούνες; Και ότι όλα αυτά θα ανακατευτούνε με τα μπολιασμένα στα κοπάδια αυτονών που τώρα ξεσκίζονται για την παράδοση;;;
Κοίτα ρε μάγκα μου κάτι μυστήρια. Αυτή η σκρόφα η παράδοση απο τόνα χέρι κρατάει αλαμπρατσέτα τη βρώμα και τις αρρώστειες κι από την άλλη χοντρό κομπόδεμα που δεν παγαίνει στους καρχαρίες αλλά στους ασυνείδητους. Ρε κάτι πράματα που δεν είναι ούτε ωραία ούτε πράματα!!! Τ’ ακούς κυρά Λίνα με το μολυβοκόντυλο στο χέρι;;;