Σελίδες

Ανάλεκτα μικρών αγίων της κοινωνίας της φθίσης

Ανάλεκτα μικρών αγίων της κοινωνίας της φθίσης

Βιβλιοπαρουσίαση: Ανάλεκτα μικρών αγίων της κοινωνίας της φθίσης

«Ανάλεκτα μικρών Αγίων της κοινωνίας της φθίσης» Αγίων χωρίς εορτολόγιο και συναξαριστή, κονιορτοποιημένων από τον ρου της ιστορικής καθημερινότητας, αφού αποφεύγουμε να μελετήσουμε συστηματικά τα τελευταία πενήντα – εξήντα χρόνια αυτής της περιόδου της Ιστορίας της Ιατρικής …Ωστόσο φτάσαμε μετά από μύριες αναβολές κι’ ανασυστάσεις να διατάσσουμε, να συστήνουμε δυνάμεις ψάλλοντας: Χαίρε το Σάμαλι και η Αχειροποίητος.

Ταξίδι μαγευτικό στον χρόνο, που είναι γλυκό σαν Σάμαλι και η πορεία του σαν την Αχειροποίητο: κοινωνία εγκλεισμένων, κοινωνία μικρών Αγίων που δεν μπόρεσαν να πουν με ποιές και τίνος αμαρτίες μαρτυρικά «αγίασαν». Πρωταγωνιστές: οι ενδεδυμένοι στολή αγγέλου λευκή και οι «φθισιόντες τη φθίση» από τα πάθη τους, δύστροποι ή παρακλητικοί, μάρτυρες στο ίδιο φονικό μονοπάτι με άλλον σκοπό και φόβους ο καθένας...

...«Μελαγχολικά πάθη» λόγω της απόγνωσης του αποδιοπομπαίου θύματος της φυματίωσης, για τον «εγκλεισμό» του στον Ιατρικοποιημένο χώρο του Νοσοκομείου, που πρότεινε το βιο-ιατρικό μοντέλο ή του Φθισιατρείου, αν υπήρχαν χρήματα και θέση. Φθισιατρείου που άλλοτε λειτουργούσε ως άσυλο και άλλοτε «ανθρώπινα». Πάντοτε με αυστηρό πρόγραμμα και κανόνες αστυνόμευσης, με σκοπό την απόδοση του φυματικού θεραπευμένου, υγιούς στην κοινωνία, για στρατιώτη στους πολέμους του «Μεγαλοιδεατισμού», των Παγκοσμίων πολέμων, την αύξηση του πληθυσμού και την ανάπτυξη του εργατικού δυναμικού, που θα απέφερε κέρδος στην κοινωνική, οικονομική ελίτ και εν τέλει στην πολιτεία.

Τώρα όλα εκείνα τα πρόσωπα παίρνουν μορφή στον χώρο, τα γεγονότα στον πραγματικό χρόνο και η χθεσινή κοινωνία της φθίσης έρχεται να μιλήσει στο σήμερα, δίχως περιστροφές, βερμπαλιστικές νεκρολογίες, επετειακού και μουσειακού τύπου αναφορές «αγιοποιήσεις» ιστορικές αμβλύνσεις και γλαφυρά φληναφήματα, έχοντας να πει πολλά πάθη, παράπονα, πόνους και παθήματα καθημερινά...
…Τα δακτυλικά τους, αποτυπώματα, από την άθλια και στερημένη ζωής τους, τα μαρτύρια των πολέμων, των διώξεων και των φυλακών και ότι άλλο βίωσαν μέσα σε αυτόν τον επίγειο «παράδεισο» του εξωραϊσμένου, μέσω του Διαφωτισμού, Λουθηρανικού καπιταλισμού, σε όποιο μετερίζι κι’ αν ανήκαν, πέρασαν στα Σανατόρια και από εκεί οι ψυχές τους στην αιωνιότητα της Ιστορίας.

Η φυματίωση είναι πάντα εδώ. Τριγυρίζει με τους ξεριζωμένους του καιρού μας, τους εξαθλιωμένους, τη φτωχολογιά, θεριεύει μέσα στα κορμιά των αδυνάτων, μας συντροφεύει πιστά. Τα Σανατόρια καταργήθηκαν, τα ερείπια αν και ανακατασκευασμένα σε μουσεία, μπορούμε να τα παραδώσουμε στη λήθη… τις ψυχές των φθισιόντων όμως θα τις μετράμε και θα τις μνημονεύουμε στον αιώνα… όπως και Εκείνων που τις έσωζαν, ώστε να μη μπορούμε να κρυφτούμε απ’ αυτόν που μέσα στη νύχτα πονεμένος, νηστικός, άρρωστος και κατατρεγμένος χτυπάει την πόρτα μας...

Έγραψαν για το βιβλίο

«Στο βιβλίο του Αλέξανδρου Ρεμούνδου, «Ανάλεκτα μικρών Αγίων της κοινωνίας της Φθίσης» δεν καταγράφεται μόνο η ιστορία αλλά και οι κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες μέσα στις οποίες δημιουργήθηκαν οι νοσηλευτικές δομές αντιμετώπισης της φυματίωσης, τον προηγούμενο αιώνα. Το βιβλίο περιγράφει αρχικά τη νοσοκομειακή περίθαλψη στις αρχές του 20ου αιώνα, που βασίζονταν σχεδόν αποκλειστικά στην ιδιωτική πρωτοβουλία και στις φιλάνθρωπες χορηγίες ευεργετών.
Στα επόμενα κεφάλαιά του επικεντρώνεται στην πολιτική ιστορία του τόπου μας, με επίκεντρο τη Φθιώτιδα, τη δημιουργία του ορεινού αντιφυματικού αναρρωτηρίου Αντινίτσης και του σανατορίου Λαμίας, από τη θεμελίωση, την πρώτη περίοδο λειτουργίας του έως της ενοποίησής του στο Νοσοκομείο Λαμίας, το 1982. Πολύ ενδιαφέρον παρουσιάζει το κεφάλαιο που περιγράφει την περίοδο της στρατιωτικής διδακτορίας και τη λειτουργία του σανατορίου μετά την μεταπολίτευση. Μέσα από τις σελίδες του βιβλίου, όπως γράφει ο Αλέξανδρος Ρεμούνδος, «ξεπηδούν πρόσωπα της Μικρασιατικής προσφυγιάς των λιμοκτονούντων, των πρώην ανταρτών, των θεατών του εμφυλίου». Όλοι αυτοί είναι οι πρωταγωνιστές, οι μάρτυρες του χτικιού, όσοι δηλαδή βίωσαν την απομόνωση, οι μικροί Άγιοι της κοινωνίας της φθίσης.»

Κ. Ι. Γουργουλιάνης - Καθηγητής Πνευμονολογίας Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Πηγή: http://fylatos.com/

Διαβάστε ακόμη:Αιμορραγία των πνευμόνων ή οποιουδήποτε άλλου μέρους

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια που δεν είναι σχετικά και δεν αποσκοπούν σε σοβαρή συζήτηση του συγκεκριμένου θέματος θα διαγράφονται. Παρακαλώ να γράφεται κόσμια και με Ελληνικούς χαρακτήρες.
Η ευθύνη των σχολίων ανήκει αποκλειστικά και μόνο στους σχολιαστές.

Κατηγορίες

ΑΓΡΟΤΕΣ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΕΣ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΑΠΟΤΟΞΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΒΙΟΔΥΝΑΜΙΚΗ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΒΙΟΔΥΝΑΜΙΚΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΒΙΟΛΟΓΙΚΗ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΒΙΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΦΥΤΩΝ ΒΟΤΑΝΑ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΕΣ ΒΡΗΚΑ ΜΕΣΑ ΣΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΞΕΦΕΥΓΟΥΜΕ ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ ΔΩΡΕΑΝ ΒΙΒΛΙΑ ΔΩΡΕΑΝ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ ΕΚ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΩΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΕΛΛΑΔΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΑΤΡΙΚΗ-ΓΙΑΤΡΟΣΟΦΙΑ ΕΠΙΒΙΩΣΗ ΣΕ ΚΡΙΣΗ ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΥΠΑΙΘΡΟ Η ΤΡΟΦΗ ΣΟΥ ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΟ ΣΟΥ Η ΦΤΩΧΗ ΚΟΥΖΙΝΑ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΒΟΤΑΝΩΝ-ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΩΝ ΦΥΤΩΝ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΒΡΩΣΙΜΩΝ ΦΥΤΩΝ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΩΝ ΘΑΛΑΣΣΑ ΨΑΡΙΑ ΚΑΙ ΨΑΡΕΜΑ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΑΓΡΙΩΝ ΧΟΡΤΩΝ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΒΟΤΑΝΩΝ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΔΕΝΤΡΩΝ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΔΗΜΗΤΡΙΑΚΩΝ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΛΑΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΛΟΥΛΟΥΔΙΩΝ-ΒΟΤΑΝΩΝ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΟΣΠΡΙΩΝ ΚΑΛΛΙΕΡΓΗΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΓΙΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΖΩΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΓΡΟΚΤΗΜΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΣΠΙΤΙΩΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΥΛΙΚΩΝ ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΑ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΑ ΜΑΚΡΟΒΙΟΤΗΤΑ-ΜΑΚΡΟΖΩΙΑ ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΑ ΝΕΡΟ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ ΝΗΣΤΕΙΑ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ ΦΥΤΩΝ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΛΥΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ ΠΕΡΙ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΖΩΑ ΠΤΗΝΟΤΡΟΦΙΑ ΣΠΟΡΟΙ ΚΑΙ ΦΥΤΕΜΑ ΤΑ ΒΟΤΑΝΑ ΚΑΙ Η ΧΡΗΣΗ ΤΟΥΣ ΤΑ ΕΝΤΟΜΑ ΣΤΟ ΒΙΟΛΟΓΙΚΟ ΠΕΡΙΒΟΛΙ ΤΑ ΦΥΤΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΥΓΕΙΑ-ΟΛΑ ΟΣΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ ΥΓΙΕΙΝΕΣ ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΦΑΡΜΑΚΑ ΑΠΟ ΖΩΑ ΦΤΙΑΧΝΩ ΓΛΥΚΑ ΦΤΙΑΧΝΩ ΚΑΛΛΥΝΤΙΚΑ ΚΑΙ ΣΑΠΟΥΝΙ ΦΤΙΑΧΝΩ ΠΟΤΑ ΦΤΙΑΧΝΩ ΤΑ ΔΙΚΑ ΜΟΥ ΦΑΡΜΑΚΑ ΦΤΙΑΧΝΩ ΦΕΤΑ ΓΙΑΟΥΡΤΙ ΤΥΡΙΑ ΦΤΙΑΧΝΩ-ΣΥΝΤΗΡΩ ΤΡΟΦΕΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΘΕΡΑΠΕΙΕΣ ΦΥΣΙΚΗ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΧΥΜΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΩΜΟΦΑΓΙΑ ΚΑΙ ΩΜΟΦΑΓΙΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ